Jag läste men vad läste du?

Jag hittade en utmaning här som jag tyckte var kul! Det handlade om vad man läste i olika åldrar.

- För 30 år sedan föddes jag. Det dröjde nog något år innan mina föräldrar började läsa för mig.

- För 25 år sedan var jag 5 år och då lyssnade jag på Älgen Trampe. Pappa hade läst den så många gånger för mig att jag kunde den utantill. De gånger han inte orkade läsa och hoppade över sidor, blev jag galen. Jag kunde ju texten!

- För 20 år sedan var jag 10 år och då var jag med i någon bokklubb (kan ha varit Läslusen). Jag läste mycket hästböcker... En favorit var Rosalind, den oslagbara travaren av Marguerite Henry. Den läste jag flera gånger. Det skulle vara lite roligt att läsa den igen...

- För 15 år sedan var jag 15 år gammal, då tror jag att Häxorna och Ondskan var några av favoriterna. Jag läste också en del av Stephen King, t.ex. Maratonmarschen. Spänning har varit nyckelordet sedan dess...

- För 10 år sedan var jag 20 år. Då läste jag massor eftersom jag pluggade litteraturvetenskap. Flera böcker i veckan skulle hinnas med. Då läste jag för första gången Harry Potter och blev fångad av den unge trollkarlen.

För 5 år sedan var jag 25 år och då läste jag böcker av bl.a. Björn Hellberg.

Idag är jag 30 år och några av de mest minnesvärda böckerna som jag läst i år är: Pappersväggar, och Hanteringen av odöda och Låt den rätte komma in.

Nu är bara frågan... vad läste ni?

0 kommentarer:

Om mig

"En Zahir kan först vara ett intresse som går överstyr, en tanke som man inte kan släppa, det kan vara sin förlorade tonårskärlek eller egentligen vilken vurm som helst. Oavsett var din Zahir är (alla har naturligtvis en) är det upp till dig själv att förverkliga, eller göra dig av med den, eller försöka gå vidare..." Zahir... (arabiska) betyder "synlig, närvarande och omöjlig att inte lägga märke till. Det syftar på något eller någon som upptar alla ens tankar utan att man kan koncentrera sig på någonting annat".

Just nu läser jag...

Just nu läser jag...
Tärningsspelaren

och nästa på listan är:

och nästa på listan är:
Ängelns lek

Besökare